Jak wdrożyć karty podarunkowe w sklepie internetowym - MVP

Jak wdrożyć karty podarunkowe w sklepie internetowym - MVP

Wprowadzimy metodą MVP (minimalnej wersji produktu), karty podarunkowe do Twojego sklepu internetowego.

tl;dr (too long didn;t read)

Wdrożymy karty podarunkowe po linii najmniejszego oporu, żeby przetestować, czy mają sens w Twojej firmie. Jeżeli rozwiązanie zażre - należy je rozbudować i zautomatyzować.

Plan działania

  • Zastanowimy się, po co nam są karty podarunkowe w firmie
  • Zastanowimy nad wadami i zaletami fizycznych kart podarunkowych i tych cyfrowych
  • Wykreujemy idee działania kart podarunkowych w sklepie internetowym
  • Wykreujemy, w jaki sposób karty podarunkowe powinny być tworzone i dostarczane
  • Wdrożymy karty podarunkowe w Twoim sklepie

Wykorzystajmy to, co już mamy

  • Twój sklep musi umożliwiać samodzielne dodawanie produktów na sklep
  • Twój sklep musi umożliwiać tworzenie kodów rabatowych, które umożliwiają obniżenie kwoty o daną wartość.
  • Firmową pocztę e-mail
  • Twoje kanały do promocji kart podarunkowych (mailing, social media, napisz blog post)
Skrócona wersja - wprowadzenie kart podarunkowych z wykorzystaniem mechanizmu kodów rabatowych

Long version

Jakie mogą być korzyści z wdrożenia karty podarunkowej w sklepie internetowym?

Patrzmy na kartę podarunkową jako narzędzie.

1) Zdobywanie nowych klientów

Karty podarunkowe to dobre narzędzie do zdobywania nowych klientów. W szczególności nowych klientów, którzy nie mają styczności z Twoją marką lub asortymentem, ale w ich otoczeniu znajdują się osoby, które są ich potencjalnymi kupcami.

Dla takich osób jest to idealny pomysł na prezent. Twoi nowi klienci mogą obdarować swoich bliskich wyjątkowym prezentem, jednocześnie mogą ustrzec się od nietrafionego prezentu (nietrafienie w gusta obdarowywanego), zakupu produktu, który nie jest przeznaczony dla niego lub po prostu już go ma.

2) Budowanie lojalności klientów

Klient dostaje narzędzie, dzięki któremu może pozostawić jeszcze więcej pieniędzy w Twoim sklepie, tym samym wymusza na osobie obdarowanej zakupy w Twoim systemie na Twoich warunkach.

3) Zwiększenie sprzedaży

Osoby obdarowane kartą podarunkową mogą być skłonne do robienia większych zakupów, ze względu na "dofinansowanie" ich zakupów przez osobę, która zakupiła kartę podarunkową. Można więc powiedzieć, że karta podarunkowa to dobre narzędzie do zwiększenia wartości koszyka w sklepie internetowym.

Porównajmy czy wdrażamy kartę podarunkową w wersji fizycznej, czy może e-kartę podarunkową (cyfrową kartę podarunkową)

Fizyczna karta podarunkowa

Wady fizycznych kart podarunkowych:

  1. należy zlecić wydruk (komplikuje się w punkcie drugim)
  2. karta musi mieć swój indywidualny kod, aby nie nastąpiła możliwość nieautoryzowanego zakupu, przez niepokrytą złotówkami kartę
  3. karta może się uszkodzić w magazynowaniu i transporcie
  4. kartę trzeba magazynować
  5. kartę fizyczną ciężko zautomatyzować i stworzyć samopowtarzalny produkt
  6. kartę fizyczną należy wysłać, co wydłuża czas dostawy - jest zależna od magazynu, kuriera i losu
  7. generuje niepotrzebne śmieci

Zalety fizycznych kart podarunkowych:

  1. klient, zamawiając kartę, ma dokładnie taką jakość wydruku, na jakiej nam zależy
  2. klient, zamawiając fizyczny produkt, może zwiększyć wartość koszyka, ze względu na chęć dobicia do darmowej dostawy
  3. klient otrzymuje gotowy produkt, który może wręczyć obdarowywanemu

Cyfrowa karta podarunkowa

Wady cyfrowej karty podarunkowej:

  1. nie mamy wpływu na jakość wydrukowanej karty podarunkowej
  2. jeżeli klient chce przekazać kartę w sposób fizyczny, musi ją wydrukować

Zalety cyfrowej karty podarunkowej:

  1. mamy pełną możliwość automatyzacji procesu i zrobienie go powtarzalnym
  2. zwiększamy szybkość dostarczenia produktu poprzez elektroniczny obieg
  3. nie mamy stocku magazynowego
  4. możemy wprowadzić wiele wariantów kart bez generowania kosztów druku

Podsumowanie wyboru

Karta podarunkowa w wersji fizycznej generuje dodatkowe koszty takie jak wydruk projektu, pakowanie i wysyłka produktu. Dlatego na ten moment zapomnijmy o karcie fizycznej. Zajmiemy się w wersji cyfrowej, która wydaje się dużo prostsza w obsłudze.

Zasada działania karty podarunkowej

Zadajmy sobie pytanie, jakie klient ma możliwości.

  1. Klient ma możliwość wybrać wygląd karty podarunkowej
  2. Klient ma możliwość wybrać wartość doładowania karty podarunkowej
  3. Klient ma możliwość zapoznać się z zasadami realizacji karty podarunkowej

W jaki sposób klient może wybrać wygląd, wartość doładowania i zakupić kartę podarunkową?

Każdy sklep internetowy posiada mechanizm dodawania kategorii oraz produktów. Wykorzystamy te mechanizmy.

Dodajmy nową kategorię "karty podarunkowe". Do niej przypiszemy karty podarunkowe.

Dodajmy kartę podarunkową jako nowy produkt z wariantami. Wariantem w tym przypadku będzie wartość doładowania. Przypisz produkt do wcześniej utworzonej kategorii produktów.

Jeżeli chcesz wprowadzić wiele wzorów, pomyśl o rozbiciu ich na osobne produkty. Nie twórz wzoru karty jako wariant. Jeżeli karta będzie rozbita na wiele produktów, ułatwi to klientowi ich wizualną selekcję na poziomie katalogu.

Jeżeli potrzebujesz stworzyć projekt karty podarunkowej, to odezwij się do mnie.

Proces zakupu jest prosty. Tak samo zasady jej realizacji.

Tylko klient jeszcze o tym nie wie... poinformujmy go.

4 etapy klienta
4 etapy klienta wybierającego kartę podarunkową

W jaki sposób klient otrzyma kartę podarunkową?

Kod, który będzie widoczny na karcie podarunkowej to nic innego jak kod rabatowy obniżający wartość zamówienia o dokładnie taką wartość, jaką zakupił klient. Więc w swoim sklepie musisz stworzyć kod rabatowy.

Zamieść tę informację na karcie produktu.

W jaki sposób nanieść kod rabatowy na projekt karty podarunkowej?

Jeżeli nie posiadasz narzędzi typu Photoshop, Affinity Designer i kartę podarunkową dostarczył Ci projektant. Możesz skorzystać z narzędzia Figma.com - jest całkowicie darmowe, działa w przeglądarce i pozwoli nanieść Ci kod rabatowy na grafikę, a następnie wyeksportować ją do formatu .PDF

W jaki sposób przyśpieszyć cały proces?

Napisz w prostych krokach instrukcję dla pracownika. Stwórz szablon maila, który będzie zawierał gotową formułkę odpowiedzi dla klienta. Niech pracownik dołączy gotowy plik z naniesionym kodem i wyśle go do klienta.

4 etapy przygotowania karty podarunkowej po stronie sklepu

Przygotuj infografikę wyjaśniającą jak zrealizować kartę podarunkową

Choć wystarczy tylko miejsce w Twojej domenie, w którym poinformujesz obdarowanego, w jaki sposób może skorzystać z otrzymanej karty podarunkowej. Taki link powinien znajdować się w wiadomości przesłanej do klienta.

O tych rzeczach musisz pamiętać!

  1. Napisz regulamin, to bardzo ważne.
  2. Określ, w jakim czasie możesz wysłać kartę podarunkową do klienta i go o tym poinformuj. Klient może oczekiwać karty podarunkowej tuż po zakupie.
  3. Pamiętaj o promocji kart - stwórz banery informacyjne na stronie, napisz blog post, powiedz o tym w swoich social media, wyślij mailing.

Jak można rozbudować program kart podarunkowych?

  1. Przede wszystkim należy go zautomatyzować, aby Ty lub Twój pracownik nie musiał tego robić. Wyeliminuje to błąd ludzki.
  2. Stwórz system, który pozwoli na doładowanie karty własną kwotą.
  3. Stwórz system, który pozwoli na wysyłkę karty podarunkowej bezpośrednio do obdarowanego w konkretnym dniu i godzinie.
  4. Stwórz system, który pozwoli na personalizację karty podarunkowej. Zmianę grafiki, dodanie własnych tekstów.
  5. Możesz spróbować nawiązać współpracę z inną firmą w celu sprzedaży kart podarunkowych z Twojego sklepu.

Podsumowanie

Wprowadzenie kart podarunkowych z wykorzystaniem mechanizmu kodów rabatowych nie jest czasochłonnym, zawiłym i kosztownym procesem. Można to zrobić w ciągu paru godzin.

Pozwoli zweryfikować idee i zaoszczędzić pieniądze.


Masz pytanie? Czegoś zabrakło? Napisz [email protected]